Recent Posts

Thursday, April 7, 2011

Sopp-fan

ÅÅÅhhh...gjorde en underbart god soppa till middag igår. Jag brukar göra min speciella Lins soppa, men sedan kan jag inga andra sopp recept! Lam Olle. Men detta receptet delades med sej av Mickis himself, som i sin tur fått det av en tjej. (Duh, tro la fan inte en kille hittar på ett recept själv. Tss)
Iallafall, god blev den och göras oftare kommer den! Tar tid att skära grönsakerna, men själva soppan tar bara en 10-15 minuter att koka.

Here it is:
ca 4portioner

Ingredienser:
10 rejäla Morötter
1-1,5 Palsternacka
1 liten Purjolök
3 Vitlöksklyftor
½ Gul lök
½ Zucchini
1 knippe Persilja
2 Buljongtärningar *
7dl Vatten
2-3 dl Grädde
Salt & peppar

Dela morötter, palsternacka, zucchini och lägg ner i kokande vattnet, lägg i buljongtärningarna.
Låt koka några minuter innan du lägger ner löken och krydda med chilipeppar efter smak. Koka ca 10 min.
Lägg i hackad persilja, grädde, salta och peppra efter smak.
Mixa soppan till len konsistens.
Servera med nybakat bröd.

(*Obs, många sorters Buljong inehåller det "farliga" ämnet Glutamat som är boven till många av västvärldens sjukdomar som fetma, diabetes och cancer och även ALS. 
Hittas även ofta i kryddor och Chips, och i Kina mat. Jag ska debattera om detta i ett annat inlägg, men tills dess, försök undvika Glutamat så mycket ni kan. Tills vidare kan ni läsa vad denna tjejen skrivet  Hon hänvisar inte till källor dock. Men jag vet att det är sant. Luska vidare själva, så kommer ni hitta massor ni behöver veta, men inte vill veta)

Tips: Istället för buljong och vatten, kokade jag upp 7 Dl färdig grönsaksbuljong istället (Säljs i tetrapak här) eftersom all kub-buljong jag hittade i affären innehöll MSG (Glutamat)
Jag hällde även i ca. 1 tsk Hot sauce som gav soppan ett litet sting.

0 cute comments: