Recent Posts

Monday, April 11, 2011

Das vekend

(Ps: Skrevs imorse men hann inte klart...blev faktiskt 6 minuter sen till jobbet haha)

Måndag igen och jag ska jobba på mitt receptionist jobb (weii)
Helgen har varit bra!
Det var iallafall dags att deklarera i Lördags morgon. Vi åkte till en skatte konslut som gjorde skatten åt oss för ett par tusenlappar. Jävla rip off ska jag säga. Men vi fattar nada med skatter och kan absolut inte göra det själv. Speciellt inte när vi har en komplicerad deklaration eftersom jag freelansar för Julie, och Cultural Care räknas också som freelansing.

Då ska man "deduct" saker som man köpt och spenderat under året som har med freelans jobben att göra. Det är det som är komplicerat... jag deductade en del av bilen....en del av hyran eftersom jag använder det till mitt kontor, bläck till skrivarn, fotoböcker jag köpt osv...
Vi var rädda att vi skulle få betala, eftersom jag inte betalat skatt på varken Fotograf jobben, Cultural Care, och ens receptionist jobbet, men tack vare att David deductade alla utgifter för Battlemilk boken, fick vi tillbaka en slant. Men nästa år, då ska han anmäla inkomsten för boken... och då kommer vi få betala restskatt for sure. Så dags att börja lägga undan NU. Typ allt som vi fick tillbaka...Tack för den! Skattfan.

Skatt är så jävla meningslöst här. Hamnar ju ändå bara till krig. Och till vapen.
Om man får en bonus, betalar man 40%. Och skattekonsulten sa att David måste lägga undan 40% av sin inkomst av boken till skatt nästa år. FYRTIO PROCENT!! Då kommer han i slutändan inte ens tjäna något, om man räknar med alla utgifter!! Whats the point??
Äh fy fan för skatten. Speciellt när man inte ens behöver betala inkomstskatt egentligen.

Iallafall,, efter skattemojset åkte jag och fotade bröllop ihop med Kate i Marin Headlands.
Ett vackert bröllop som vanligt, men det bästa var MATEN! Oh...my...god säger jag bara.
Lasagne med nån slags fantastisk sås, olika svampar, och hemma gjord pasta.
Underbart saftig fläskfile med olika örter på "the crust". Jag och Kate bara satt och höll på att dö och njutning. Lätt den bästa bröllopsmaten hittils. Bästa var att kocken använde bara ekologiska varor, örter och grönsaker från bondgårdar i närheten och från lokalens egna trädgård!

Helt klart en perk när man jobbar som fotograf. Jag har blivit tillsagd att alltid förhandla in mat i mitt pris. Tro mej, I will.

Lavvies-- Boon

1 cute comments:

Karin said...

hahaha..ett himla deductande på er..hahaLåter otroligt krångligt. Svenskar kanske ska vara glad av att betala som vi gör, för detta låter otroligt.