Recent Posts

Tuesday, March 23, 2010

Mitt första mejl från Filippinerna


Jag berättade för mamsen att jag inte har så mycke minne kvar från min 3 månaders Asien backpacking 2003. 
Då kom vi båda på att mamma har ju samma mejladress kvar! Så hon måste ha alla mejlen! Så hon skickade 15 st mejl jag skickade när jag var i Filippinerna, Malaysia och Thailand! Vilka minnen som kom tillbaka!


From: "johannisen !!" <lakrits_shot@hotmail.com>
Sent: Thursday, January 16, 2003 3:16 AM
Subject: JAG E HAAAR

"Heloooo!!!
Nu e ja framme här i Filippinerna! Det e hur varmt som hellst  o  soligt o jag e den enda vita männskan har i Olongapo! Alla kollar verkligen o undrar väl hur jag hamnat här :)

Jag kom fram efter 20 igår så sammanlagt har vi ungefär rest i 35 timmar!! Vi va jättetrötta so skulle Rosa säga hej till alla sina släktigar o ja lovar...de e mååååångaaa!!! Sen fick vi sova i ett rum på ett hotell, me bara en säng o på morran va toan nerspydd av nån full svenk man :)

Dom festade utanför vårt fönster hela natten! Jag fick bajsa på en annan toa :) Inatt hyr vi ett rum vid stranden jättefint me tv och egen dusch  och  så...Men de e jättefint här mycke finare än jag trodde! Vattnet helt klart, fast jag har inte varit på stranden än vi är inne i Olongapo city nu och har åkt buss för en krona och köpte 4 clementiner för 1 krona...det är  jattebilligt här!!

Nu maste jag sluta ha de sa bra har hemma hälsa mormor a daniel o pappa o lena jatemycke från mej!! Jag ringer kanske idag få se om ja hittar telefon... ja ska hälsa från rosa!

Puss a kram saknar er, å va inte oroliga jag trivs jättemycke här!!!!!
/ johanna"

Måste säga att jag är glad att jag åkte när jag väl åkte. Nu är det så populärt att åka dit och inte lika speciellt längre...världen har blivit mindre! Men det kommer iofs alltid vara speciellt i mina ögon!
Tänka sej att man bara var 19 år. Åkte iväg 3 månader och bodde i små hyddor. Back then pratade Thailändarna knappt nån Engelska och saker och ting var inte så organisert som det är nu, med den blommande turismen. Och jag klarade mej HELT SJÄLV!! Vi levde dag för dag och enda hotellet vi bokat i förväg var i Kuala Lumpur eftersom vi skulle komma fram mitt i natten. Sedan visste vi inte vart vi skulle bo, hur vi skulle ta oss till ställen. Det enda vi visste var vissa öar vi verkligen ville se. Annars var allt improvisation!

Och jag är så HIMLA glad att vi back-packade! Alla har ju sina val, men jag  förstår inte hur folk kan vilja åka så långt bort för en charter resa! Det är ju knappt värt det tycker man. Åka så långt för att bo på ett och samma hotell och inte se nånting av landet? Men alla kan ju inte lämna allt och åka iväg i 3 månader. But I´m tellin ya, om ni nånsin har chansen, åk dit utan att planera något. Det är värt det! Backpacka, lev livet var dag som den kommer!


Våran resrutt i Filippinerna


View Travel in Philippines in a larger map

Våran resrutt i Thailand och Malaysia. Inga plan, vi tog oss överallt med buss, tåg eller färja!


View Travel in Malaysia and Thailand in a larger map

2 cute comments:

Karin said...

Wooow..tänk vad åren går. Daniel är lika gammal nu, som du var när du åkte på ditt livs äventyr...jösses!!/Puusss

Jos said...

Du är så modig! :)
Vågar man så får man se världen :D
Pussar!