Recent Posts

Sunday, March 21, 2010

Anti-Fjortis


Jag vill fan aldrig att mitt barn ska bli en fjortis.
Har browsat runt på en del bloggar nu, ni vet, 13 åriga fjortisar som tror att dom är något och vet så mkt om världen.

Blogg efter blogg jag kom in på var... störande. Det fick mej att tänka på att Sverige har många fjortisar. Och eftersom jag själv aldrig var en fjortis är jag ännu mera anti fjortis. Varför blir man fjortis? Jag vill inte att min unge ska bli en fjortis. Jag hatar fjortisar och om mitt barn blir en fjortis kommer jag hata ungen då?

Alla tonåringar är väl...lite störande på något sätt, fjortis eller inte. Men fjortisar tar fan priset. Och vad jag vet är det bara sverige som har fjortisar. Jag kan inte tänka mej franska fjortisar. Och är i Amerikat har vi inte heller fjortisar. Iallafall inte sådana som super hembränt, rakar bort ögonbrynen, blonderar håret vitt och lägger på så mkt puder och foundation att de ser ut som Oprah Winfreys dotter.

Nä usch. Hoppas att tiderna förändras till dess.

Ånej. Ännu mera tragiskt. Sökte presis på fjortis på google. Vet ni att det finns ett community för fjortisar? Jodå, fjoris punkt se. Den första medlemmen jag såg hette Kukfitta. Moget. Eller ja, vad kan man förvänta sej av fjortisar?

Som sagt. Inga fjortisar i min familj tack.

Som ni ser har jag uppenbarligen inte Davids talang. Men jag har jobbat hårt med denna bilden vill jag lova! Så tyck nu att det är fin för fan!


Hittade förresten en riktigt klockren engelsk text på vad en fjortis är.
"There are two different fjortis species that can be found in sweden. on one hand there is the trash-fjortis, and on the other hand there is the brat-fjortis.

A fjortis is a swedish, over maked-up (read carroty orange), usually with (dyed)blond hair in her early teens. They dress up as skanks, sometimes they go to partys in nothing but underwear (thong and lace bra). To dress up as a playmate on halloween is a must. when they are old enough to pull off a fake id,or travels to aya napa, they desperatley try to order a "häxa" in the bar to fin out that they dont serve a drink containing more than four different alcohols mixed together in a petflaska.

The trash fjortis usually lives in not so well off suburbs or smaller cities like Karlskrona, Skärhamn or Gothenburg. A normal friday or saturday night they can be found out drinking in parks or busstations or if in Stockholm, in the subways with the ambition to hook up with as many ppl as possible, gender doesnt matter (applies to all fjortis speices). they usually wear baggy yoga pants with their thongs well visible drawn up to their waists combined with cheap tops from H&M or Gina tricot and mad-padded pushup bras. but no boobs. they normaly choose barn och fritid (babysitting and asswiping courses)as their major in gymnasiet (highschool-college-ich).

The brat-fjortis lives in welthier suburbs to Stockholm, or on Östermalm. They are alot like the trash-fjortis, but with an ounce more cash-flow. They spend most of their monthly allowance (read their parents money)on bronzing powder, tanning beds and paying older siblings for ciggarettes and booze. They prefer more well-dressed alternatives, such as short, short skirts and shorts and flats, rather than yoga pants and pumaskor. they have all adapted to the "Lidingö accent" where the "i" is pronounced as "yyyiiii" wich is seen as a sign of wealth. They get more and more slutty for every generation. easily spotted in the croud due to their red/bright blue winterjacket worn all year around aka a fjällräven (check google for pics). Gåsjackorna by canada goose are still seen on the tarshfjortisar of the stockholm region (in the smaller cities like gothenburg they still havent even bocome popular. give it a couple of years)

A common interest among all fjortisar is to make out(strula) with as many people as possible during the same night without evan knowing their names. once again, gender DOES NOT matter."


6 cute comments:

Karin said...

..ingen av er var fjortis, och det är jag glad för. Gillar inte heller fjortisar!
Otroligt att det t.o.m står på engelska...haha. Vilket svenskt fenomen!

Karin said...

...snygg teckning johanna. Man ser exakt vad du menar...hahahaha!

Johanna said...

hahaha vilken klockren beskrivning!!!

Anonymous said...

inte för att vara så, men du glömde deras 10000000000000000 gummiband.
annars va bilden perfekt ;o

Anonymous said...

Kan man inte va fjortis utan att va dum i huvudet eller? jo det fan kan man, ja har blivit kallad "fjortis" sen ja gick i fyran, och går nu första året på högstadiet,
använder ja brunkräm? nej fan heller!
använder ja string eller joggingbyxor? nej fan heller!
använder ja pushup? nej fan heller..
super jah? NEJ, NEJ OCH NEJ!
röker jah? nae verkligen inte!
bryr ja mig om andra människor? ja!
och vill ja göra illa någon? nej!

fälåt men ja avskyr din text! fjortisar är inte dom människor dom med eller? ja fattar inte ens varför JAG blir kallad de, för att ja har lite foundation på läpparna, vilket ja bara har ibland?
gud va folk är elaka.
det är många som hatar fjortisar, men ja tro nog dom kan bli sårade oxå? jag blir de hela tiden..
men ja älskar stilen! asså ja älskar verkligen fjortis kläder, ja tycker de är as snyggt!
så ja tänker inte ändra på mej bara för att dom/ni som tror att ni är något bara för ni gillar att se ut som en i mängden o stör er på oss?

att man kan HATA ngn bara för att den ser lite fjortis ut.. DET ÄR SJUKT!

http://caajsaa.myshowroom.se said...

avskyr texten!
gud va elaka folk kan va..