Recent Posts

Wednesday, November 18, 2009

Vill inte starta denna debatten men...


Ehh... Duuh?
Ett land som Sverige, som har noll tolerans på alkohol borde definitift även ha nolltolerans på mobiltelefoner, vilken i min åsikt är farligare!
Det har vi här borta i Californien. Sedan Juli 2008. Däremot får man ha 0.8 % alkohol i kroppen.

En intressant studie om att dricka med lagligt alkohol i kroppen VS Sms:a (Vem fasen sms:ar liksom??)

"Their reaction times deteriorated by 35 per cent, much worse than those who drank alcohol at the legal limit, who were 12 per cent slower, or those who had taken cannabis, who were 21 per cent slower.

In addition, drivers who sent or read text messages were more prone to drift out of their lane, the research found, with steering control by texters 91 per cent poorer than that of drivers devoting their full concentration to the road"

Denna studie innefattar såklart inte de som kör och är fulla. Det är ju såklart farligast :-)

Men enligt denna studie som är gjord av brittiska RAC är alltså bilförare som grejar med mobilen farligare än om man tagit ett glas vin. Det kan jag även säga av egen erfarenhet, för Jag vet inte hur många gånger jag nästan varit i en olycka, pga folk som pratar i telefonen. Jag blir lika arg varje gång. Minst en gång per dag ser jag förare göra något farligt, sedan ser man den där jäkla telefonen i örat.

Här borta får man iofs körkortet i ett corn flakes paket också ;-)


1 cute comments:

Karin said...

...det lustiga är att folk sms;ar vid ratten och snackar i telefon, hela tiden. Det är så vanligt.
Folk dör i trafiken som flugor, av olika anledningar...och sen är folk rädda för svininfluensan!
Vilket perspektiv har man då på saker och ting. Bilen är farligare!