Recent Posts

Tuesday, November 10, 2009

Hus jävel


Här sitter man i pjamas och klockan är halv två. Livet blir lätt så när man inte har något jobb om dagarna. Ska iallafall gå och tvätta i ett tvättomat ställe sen. Ni vet, som de gör i filmer.

Jag har kollat på en av mina favvokanaler hela morgonen. HGTV, allt om hus och hem.
Det var ett program där de jämförde hur mycket man får för pengarna i olika stater och städer.

Sjävl känns det ju som om man aldrig kommer ha råd att inhandla ett eget hem här borta. Eftersom jag inte får in så mycket i månaden kan vi ju inte direkt spara heller. Men jag viiillll så gärna. Det suger i mej att ha ett eget hus. VÅRAT! Så kan vi inreda hur vi vill... måla hur vi vill, ha BBQs i våran trädgård. Ett trädgårdsland! Vi kan äntligen skaffa hund, katt och kanin...Och såklart ett scrapbook och pysselrum, och en biograf!

Iallafall, innan jag drömmer mej bort för mkt igen tänkte jag komma tillbaka till verkligheten och visa er hur jäkla mkt pengar man måste ha för att kunna äga ett hem här.

Vad man får för runt 1 miljon svenska kronor.

I sverige ; Hus 1
I Marin county ; hus 1
I San Francisco ; Hus 1
I Atlanta, Georgia; Hus 1 , Hus 2

Som ni lägger märke till så får man ett modernt, stort fint hus i Sverige och Atlanta Georgia, I Marin county norr om SF får man lite mer för pengarna. Men i San Francisco är det omöjligt att köpa ett fint, beboeligt hus för 1 miljon svenska kronor. De enda husen jag hittade till salu for 1 svensk mille låg i Bayview och de yttre gränserna av SF vilket har mkt brott. Jag skulle fasen hellre flytta till Kabul än Bayview. Det är värsta ghettot.

För att köpa ett fint hus i San Francisco, alltså inte nödvändigtvis stort, men iallafall inte ett rivningsobjekt, får man snällt punga ut minst 800,000 dollar. Detta är cirka 5 miljoner skr i dagsläget.

Så låt oss se vad man får på dessa olika ställen för 5 svenska miljoner.

Marin county Hus 1 , Hus 2
San Francisco ; Hus 1
Sverige ; Hus 1 , Hus 2 Hus 3 (Hade svårt att hitta hus för 5 miljoner kronor!!)
Atlanta ; Hus 1 Hus 2 Hus 3

Uppenbarligen har Atlanta Georgia mest yta och lyx för pengarna. San Francisco och Marin county husen får man inte mycket yta för pengarna.
Så hur mycket måste man spendera i SF och Marin County för att få ett hus som i Atlanta?

Hus i Marin county
Inte så farligt, bara 15,335,121.68 SEK
FEMTON MILJONER GUYS!!!

Så ja, dröm vidare Le Merrers.
Dröm vidare.


5 cute comments:

Karin said...

jaja, drömmar ska man ha.
Det är bara att börja jobba heltid, leva på nudlar, äta hemma jämt,och aldrig gå på krogen...skaffa några extrajobb med...ta ett bröllop varje helg...så har ni snart 15 miljoner..hehe:)i kanske inte får något hus nu, men kanske om 10 år...vem vet.
Det var en jäkla skillnad på hus och hus...men så är det i sverige med.Du kan få en stor villa i mitten av sverige för typ 700 000 och här i kungälv får du en koja för samma pris.
SF är väl attraktivt att på i...varför är inte atlanta det tro??
Hur är det med stora lägenheter då??

sarah said...

Haha, jamen så är det ju överallt. Det jag pungat ut för 26 ynkliga kvadrat i Stockholm skulle jag kunna få et hus..Huuuus...för i en mindre ort :-)Och du bor för fan mitt i San fransisco baby, förstår du vill vill ha eget men tror du glömmer vilken tur du har ibland ;-) Puss på nosen!

Ljung said...

hmm... MÅSTE ju också komma in med en kommentar!!

Hus på Tjörn... TJÖRN... va'.. skrev du TJÖRN??? Jag bor hellre i en koja i SF eller en liten lya i stockholm för pengarna än ett hus på TJÖRN!!?? hehe.. men det är jag det. (Lappsjukevarning BIG TIME!)

Jämnför med nåt jämnförbart istället... storstad mot storstad. Sf, Atlanta och stockholm.

Tycker som ovanstående... glöm inte hur bra du har det Johannisen! Lätt att bli hemmablind!!

Kram på er båda!

Botchow said...

Ja det e sant, borde val kanske jamfor med storstader istallet for Tjorn haha. Fast jag gillar Tjorn. Skulle kunna tanka mej att ha en liten sommarstuga dar. :-)
Och jag vet att det finns en anledning till att hus a lageneht ar dyra har. Ville bara klaga av mej lite. Vem fan vill bo i Atlanda liksom?
Och det ar sant, En miljon far man inte mkt for i sthlm heller, de tankte jag inte pa. Man kanske maste betala 5 miljoner i sthlm for att fa ett normal stort 3:a eller 4:A ocksa? Da e det ju faktiskt samma som i SF.
Och ja, man blir lite hemmablind... :-) Men man vill alltid ha mer an vad man kan, eller hur?

Karin said...

du kan ju bo i kungälv, om du vill!