Recent Posts

Thursday, November 17, 2011

PISSED OFF

Vad är det för fel på människor?!?! Varför bryr ni er inte?!?!

Nästan varje dag postar jag och David videos och artiklar på facebook om vad som försigår i världen, saker som i vanlig media och journalistik inte vill, eller får lov att visa, nya galet orealistiska lagar som passeras ET CETERA.

Oftast är det ingen, INGEN som bryr sej. FLOCK AV FÅR säger jag. Ni vill endast leva i en fängelsevärd...ser ni inte att de tar ifrån oss friheter, steg för steg, så att det knappt märks??

Just nu, i denna stund, så samlas regeringen för att rösta om en ny lag, som i princip ger dom rätt att stänga ner hemsidor. De säger att det är för att förhindra "pirat kopiering" men misströsta inte. Mozilla, Twitter, facebook, google och många andra stora företag vet vad i grund och botten det innebär - CENSORERING AV INTERNET.

Jag och David lär oss, och får reda på allt vi tror på här i världen genom internet.
Varje gång vi kollar på nyheter blir vi arga, eller så garvar vi åt vilka jävla hjärntvättade får de är. De vet ingenting. journalister får inte ens lov att säga vad de vill, vet ni det??
Om internet censureras såhur ska man då få reda på sanningen??  Hur ska man då kunna utbilda andra vad som försigår här i världen. De tar ifrån oss en viktigt grej som vi fortfarande har kvar, friheten att välja, friheten att bestämma vad vi vill. Friheten att välja vad vil ska tro på.

Jag vill bara skaka er och skrika  
VAKNA UPP FÖR I HELLVETTEEE

Jag är ledsen om någon tar åt sej av vad jag skriver, men om ni tar åt er, så kanske ni borde göra som jag säger och bry er.
Återigen, vi lever alla i samma värld och är skyldiga att göra den till en bättre sådan.
Jag blir så arg, efter jag postade detta på facen, ser jag folk som väljer att INTE kommentera på min VIKTIGA länk, eller sprida ordet vidare. Ett simpelt klick på knappen "share". Det räcker.
Men nej, istället ser jag folk som igen, skriver om totalt oviktiga saker.
Efter min länk var det en som skrev : 
"I got a rap song in mind with a chorus that goes a little something like: Jean-Claude Van Damme she fine she fineJean-Claude Van Damme she fine she fine"

Jag säger... WHO THE FUCK CARES?!?!?!

Läs mer, den översta länknen kan man skriva udner om man bor i ett annat land än US
http://americancensorship.org/
http://fightforthefuture.org/
http://www.readwriteweb.com/enterprise/2011/11/infographic-effects-of-the-int.php
Här är en liten video. kolla nu på den från början till slut, även fastän ni inte fattar allt dom säger.


8 cute comments:

Karin said...

haha..ord och inga visor. jag kollar davids länkar om de inte är franska. jag gillar dom med om jag vet vad det är och jag kollar även dina och gillar dina, så de så!! Men jag håller med på att lägga in länkar och skit på min sida om vad som händer därute och folk bryr sig inte, så jag har samma "problem" om man säger så. Ingen gillar mina alls!! Nu fick jag ett gensvar ang. vattnet...men annars är det tyst. jag tänker att alltid läser väl någon även om de inte gillar eller kommenterar och man sår ett litet frö.

Anonymous said...

Jag tänker inte posta en lång kommentar här, bara lite kortfattat så kan vi snacka och diskutera bättre nån annanstans.

Du pratar om frihet, låt folk posta, prata om vad de vill. Jag är säker att varenda en av alla "ytliga" på facebook sitter på ett HAV av åsikter, kunskap, syn, och tro. Inklusive mig. Det handlar bara om vad man väljer, läs:väljer, vad jag vill använda sidor som facebook till. Det är ju min/vår frihet att göra så...än så länge eller hur.

Du lägger mycket vikt vid facebook, det förstår jag då man når ut till alla man någonsin känt i princip. Men du kan inte bli så avgrunds arg på alla som väljer att inte share:a dina länkar.

För MIG är facebook ENDAST en lekstuga, ett sätt att hålla kontakt med dig och andra jag inte har nära. Och fortsätta vara nära på ett sätt genom att få veta små vardags-saker som händer er varje dag, vad ni gjort, tittat på, tycker om. Man får veta en liten nypa om ditt och andras liv .-)Its the little things in life that counts, och jag gillar att få veta dessa små till synes obetydliga saker. Det är de små detaljerna som oftast gör livet, och håller en nära en person, förstår du vad jag menar?
Det är mitt VAL att nyttja det till detta, och gör mig och andra som mig inte till ett får ;-) kanske en get....

Det är jättebra att du/ni använder det till det ni vill. Men bara för att folk inte trycker på en share-knapp på facebook, är de inte dumma får. DU har ingen aning om vad folk sitter på för åsikter, och kan inte dra alla över en kam på det viset.
Att dra en sådan gräns, vi som har rätt, och ni som har fel, så svart/vitt, har i mina ögon alltid varit en väldigt läskig syn. Och står för det mesta som är ont här i världen.

Jag har sagt det från första början. Jag tänker ALDRIG använda facebook till att outa mina sorger, berätta om djupa händelser i mitt liv, eller politiska diskussioner. Det är inget jag ska behöva förklara mig eller utmålas för.
Jag tycker snarare det är LÄSKIGT hur mycket vikt som läggs på det där forumet.
Och som sagt, jag vet att ni vill få ut ert ord, och att jag kanske bör må dåligt över att jag inte spreadar the word enligt er.
Men min åsikt är att vi inte kommer rädda världen genom facebook.
Hmmm, det här blev en lång kommentar ändå ;-) Men ville bara ge mina 2 cents på det hela, och varför jag inte postar vidare, då du oftar undrar det. Nu vet du varför en person inte gör det.

Älskar dig pallon! Vi får prata vidare helt enkelt.
Puss!
//Saris

Botchow said...

En kort kommentar heh? :)
Tack för din kommentar Saris!

Vi har helt enkelt olika åsikter.
För mej är Facebook ett ställe där jag kan få ut viktiga saker om vad som pågår i världen, till annat folk som inte lyssnar på alternativ media och väljer att lyssna på Svt Rapport istället.
Jag känner faktiskt att det är min plikt att berätta vad jag vet. Då känner jag att jag har gjort vad jag kunnat iallafall.

Jag skulle mått dåligt om jag inte delade med mej om vad jag visste om vad som försigår här i världen. Men det är jag det.
Saris, det är ju helt galet med allt som pågår och jag kan ärligt talat inte förstå hur folk kan välja att blunda för det.

Det handlar inte bara om ett krig i mellanöstern som ingen bryr sej om längre. Detta berör oss alla! Det kommer närmre och närmre oss "som har det bra"
Det går inte längre att tänka"Ja men jag har det bra iallafall" och fortsätta inte bry sej. Eller, folk bryr sej säkert. De har empati, (Hur kan ingen bry sej!) men man gör ingenting åt saken mer än att donera 100 kronor till faddergalan varje år sen fortsätter man leva sitt liv där man själv har det bra.

Det är extremt... EXTREMT frustrerande att känns att det är ingen som "bryr" sej, för om alla skulle tänkt så, hur skulle världen sett ut idag??
TACKA vet jag folk som har balls och vågar stå upp mot eliten!! Vad skulle vi gjort utan dom??
Tänk bara på Occupy Wallstreet. Visst, de kommer säkert inte lyckas med att få igenom de nya regler och lagar de ber om, men tänk alla "sleepers" som vaknar upp nu och insett att, "Ja, detta är faktiskt fel!" pga av Occupy.
Även fast Occypy lyckas eller inte, så har de ju lyckats med att väcka några människor iallafall, som i sin tur kan väcka andra människor. Det är så det funkar.

Ofta säger folk. "men vad kan jag göra?" " Vad kan vi göra" "Vi kan inte ändra världen". Det är så fel, för det kan du, speciellt om man har många vänner på facebook, eller om man har en blogg som läses av tusentals personer varje dag.

För varje gång jag postar nånting på facebook så tror jag att jag sår ett frö hos någon.
Efter 10 ignorerade länkar kanske tillslut en person tänker "Men vad e det hon länkar till egentligen, måste vara viktigt". Tadaaa... Jag har väckt en person. :D

Ta t.ex internet grejen som var the tip of the iceberg och varför jag blev så arg.
För det första, är det helt befängt. Har du läst om det?
För det andra, ju mer folk som skriver på the petition desto bättre är det för oss vanliga människor så vi kan visst ändra på det! Tro mej, det hjälper. Ju fler som ignonerar vad vi skriver, desto bättre för Eliten.

Min kompis Blake, som är extremt konflikträdd och aldrig skriver något politiskt alls, La länken på sin facebook sida, han är i ett band och har massa massa vänner, MISSION ACCOMPLISHED!
Tänk vad många han har nått ut till nu!! Jag blev väldigt glad att han gjorde det! En snubbe skrev direkt att han var nånstans mittemellan, men att han skulle nu rota mer i det. Bra! Rota på!!

Jag kan absolut inte bara sitta här med all information och inte göra nånting och bara skriva glada sockersöta grejer på facebook när allt detta pågår. (PS, jag skriver just vanliga vardagliga saker också!)
Som jag sa innan, det handlar inte bara om ett krig i nåt stackars mellanöstern land längre som ingen bryr sej om. Det är större än så nu.

Det är väldigt svenskt att inte prata politik eller saker som detta.
Det är tabu. Det vet vi alla. Väldigt hysh hysh vad man röstar på etc.
Men här i USA visar folk upp med plakat i fönstren och klistermärken på bilar etc vilken sida de står på.
Jag antar att jag blivit påverkad av det. Jag är faktiskt inte rädd längre för vad folk tycker och tänker om vad jag har för åsikter, jag tror det är ganska solklart ändå.
Jag bryr mej inte om folk tycker att jag är jobbig för allting jag kämpar för. Någon gång när sanningen kommer fram kommer folk förstå ändå.

Botchow said...

Och jag menar inte att folk är dumma som får.... det blev fel. ABSOLUT INTE DUMMA!Tänkte inte på att det blev så på svenska.
Här säger man INTE att man är dum som ett får. Här menas det att man följer "the shepheard". Att man blundar för det onda och följer strömmen.
Man låter sej kontrolleras. Jag menas absolut inte att folk som inte "Sharear" eller "gillar" mina länkar är dumma! Sorry!!

Jag är mindre arg idag, Men jag står fast för vad jag skrivit, att jag blir arg, och ledsen, besviken och OROLIG när folk inte verkar bry sej ett skit.

Om alla tänker så, skulle vi levt i en ännu hemskare värld för Eliten hade kunnat få igenom så mycket mer befängda lagar!

Men jag respekterar att du inte vill använda facebook till att skrika ut dina åsikter...Det är inte allas grej. Men vad skadar det att sprida vidare en länk om att internet kommer censureras? Du skriker inte ut en politiskt åsikt, du gör folk uppmärksamma på att "VARNING, Skriv under,annars kommer regeringen kontrollera vilka sidor du kan gå in på"

Men, kollar du nånsin på länkarna? om du skulle gjort det är jag inte säker på att du skulle kunnat "vara tyst" om det. För det jag visar är helt totalt BEFÄNGT!
Och ju MER folk som vet, desto bättre är det.

Visst, jag vet att folk sitter på ett eget hav av åsikter (hoppas det haha!) Men vad gör dom åt det? Om Det är tabu att prata om det in real life, och det är inte bra att prata om det på facebookför nej, där vill ju bara skriva om man vi gör om dagarna. Hur får dom ut sin åsikt?
Vad hjälper det att ha en åsikt om man bara håller den för sej själv? Det kommer ju inte ändra på världen?


Vad som också irriterar mej är att ingen gör något eller engagerar sej åt saken nu, men om ett par år, när Internet inte är fritt längre eller världsregeringen har etablerat sej, eller när vattnet inte längre är gratis i Sverige, mellanöstern är förstört av alla krig vi orsakat och Palestine is long gone. Då kommer folk vara SUPERARGA och undra hur faaaaan har detta kunnat hända?!?

Då kommer jag kunna tänka att jag iallafall gjorde mitt bästa att varna folk. Allting fanns där, mitt framför näsan, men folk valde istället att prata om sina Ipads.

Så igen, Facebook betyder olika för oss. Jag ser det som en platform, den bästa jag känner till, att få ut sanningen.
Det är faktiskt fantastiskt bra för det. Om jag skulle skrivit i ett "konspirations forum" skulle jag bara nått ut till folk som sökt sej till det forumet. Men Facebook kan man nå ut till ALLA!

Jag är ledsen om du tog åt dej, trodde inte du skulle göra det. Du är open minded och lyssnar iallafall alltid på vad vi har att säga! Inte alla som vill/ vågar / orkar det! :)
Älskar dej Saris, det vet du!!
PUSS!!

Anonymous said...

Nu ska jag inte dive-a för mycket in på det här igen, men svara lite på några av dina synpunkter:

Jag är, som du säger, vad jag tror en av dina mest "open-minded" polare, som faktiskt tittar på, och tror på mycket av det ni snackar om. Det handlar inte heller om någon mellanstadie-mentalitet att jag "tar åt mig" på något vis. Det jag reagerar på är att jag tycker du gör fel, and going about the issue in the totally wrong way, när du pekar finger, och dömer ut alla som inte gör som du,och använder forumet på samma sätt som dig. Jag förstod precis vad du menade med en flock får. Och jag tycker det är totalt fel av dig att som sagt döma ut alla som inte tryckt på like knappen på din facebook-video. Du har ingen aning om folks liv, eller vad de gör för issues som de tror på. Förhoppningsvis något mer aktivt än att trycka på en like knapp på facebook.

Har aldrig sagt något om att du ska hålla inne med det du sett,och att du bara ska posta sockersöta grejer, tvärtom, post away. Jag menar kortfattat sagt att när du postat det du vill, att det är fel att döma ut andra, och kalla dem idioter, när du inte har en ANING om vad de gör.
Kanske gör de något mer aktivt åt saken än att sitta på facebook? Vem vet?

Det jag menar är att bara för att folk inte trycker på like på din länk, betyder det INTE att de är followers av något slag, eller att de blundar för något. Det kan du OMÖJLIGT veta om någon.
Att man inte skriver om sådant på ställen som facebook betyder inte heller i alla fall som du påstår, att man är rädd för att visa det man står för.

Du säger att du tycker det är extremt fustrerande att ingen bryr sig. Det jag menar är att du INTE kan basera detta på antalet likes på en video du lagt upp....Bara för att man inte trycker like betyder det inte att man är en drön som inte bryr sig.

Jag är HELT för vad gäller Occupy Wallstreet. Fy fan vad bra. Jag tycker det är viktigt och bra med folk som gör sådana aktiva protester. Likadant i Grekland, när folket tar gatorna i sin ilska, och visar att något inte är ok. Inte som i svea-land där man knyter ilsket handen i fickan och muttrar om en orättvisa.
Människorna i Grekland och utanför Wall Street gör helt enkelt mer än att sitta på facebook, och blir arga för annat än antalet likes...;-)
Likaså måste jag bara flika in och säga att donera 100:- till Röda korset eller liknande är mer aktivt än att posta saker på fejjan.

Meeen, missförstå mig rätt. Jag tycker alltså det är BRA, ta in det nu, BRA, att du har din cause, att du använder fejjan till det du vill. Jag förstår vad du menar. Men jag pikar lite på det här ovan så du ska förstå vad jag säger.
Jag tycker att du slösar din tid med att bli arg över folk på fejjan när man tänker i the big picture. Lägg inte så mycket vikt vid det.

I love you too man! Det vet du med, och hoppas verkligen du fattar vad jag menar. PUUUSS
//sarisen

Botchow said...

Saris, viktigt: jag pekar inte finger till nån specifik person och har INTE kallat någon för idiot :)

Jag tror tyvärr knappast någon gör något åt saken på sin fritid. Om de har gjort det och sprider budskapet på sitt sätt utanför Facebook så får de gärna träda fram. Jag hoppas, men tror knappast.
"Ignorance is a bliss" som jag hört alltför många vi pratat med säga. De vill inte veta. De vill fortsätta som vanligt med sina liv och köpa Ipads och diskutera hur snygg Ashtong Kutcher är i badbyxor. Om folk skulle brytt sej, skulle de faktistk klickat på knappen share och spridit det extremt viktiga budskapet. Men folk tar sej hellre tid att sharea massa andra saker och skriva långa kommentarer till vad som hände senast på "Ensam mamma söker".
Mest skrattretande idag - Folk tar sej t.om tid att rösta, och skriva på en petition, att Kanalen "E" ska ta bort Kardashian serien för "den är så irriterande". Det är frustrerande!

Jag tycker det är sjuuukt störande, och kommer inte tycka sluta det är störande. Du tycker jag gör fel när jag blir arg över en sån sak och "dömer" ut folk. Well, jag tycker du har fel :)

Och jag håller inte med om att det hjäper MER att skänka en hundring till röda korset eller andra stora hjälporganisationer. Tror du verkligen alla pengar går till vad man tror det går till? (Bättre att ge till små lokala hjälporganisationer isåfall)

Enligt min åsikt är det är bättre att göra folk uppmärksamma på det riktiga problemet, så folk i slutändan slipper skänka pengar som kanske ger en famlij mat för en vecka. (vilket såklart är bättre än ingenting, men...håller inte emd att det är bättre)
Take off the seed instead of cutting the grass :)

Botchow said...

Jag ändrar mej, du har inte fel, och jag har inte fel, vi tycker olika helt enkelt (det lät så fel att säga att du har fel asg)

Anonymous said...

Tror också vi får prata i verkliga livet. För du läser in i vad jag skriver, och lägger ord i min mun som jag inte sagt.

Nu behöver vi inte gå in på specifika organisationer. Jag vet att vissa är fishy. Nej, jag tror inte, jag VET att pengarna går till annat i vissa organisationer. men ännu en gång getting off point. Det jag menar är donera till välgörenhet (vilket då innefattar mindre organisationer)

Jag tror vi vill åt samma håll, men håller inte med om medlen att ta sig dit. Är självklart med på samma mentalitet. Ge en man en fisk och du föder honom för en dag. Lär en man att fiska och du föder honom för hela livet.
Dock är min åsikt att det inte kommer ske genom facebook...

Agree to disagree ;-)