Recent Posts

Wednesday, September 29, 2010

Still dont get it


Alltså, Jag förstår fortfarande inte hur Sverige kan tillåta att SMSa och köra bil, när Svenskar är så uptight med att abolut inte ha en enda drope alkohol i blodet. Själv vet jag att jag kan köra bil efter ett glas vin (jag tänker inte ens på det längre, för mej är det så normalt) men jag skulle ALDRIG köra och smsa.

Många studier bevisar att det är farligare att köra bil och SMSa än att köra bil "legally intoxicated" vilket är 0.8% i USA.
MER olyckor händer som involverar mobiltelefon, än alkohol. 

Det känns som enligt svenskar att de Svenska reglerna, är de rätta reglerna. Alla andra länder som inte har nolltolerans är dumma i huvet och har fel. Och ja, jag har blivit kallad dum i huvet. 
Ändå är Sverige nästintill unikt i världen att ha nolltolerans. De flesta länder tillåter alkohol i blodet. Så...Jag antar att resten av världen är dumma i huvet då än Svenskar.

Jag respekterar reglerna i Sveirge och skulle inte dricka en öl och köra bil där, eftersom det är emot lagen. Men respektera att det är andra lagar i andra länder och kulturer och då får man acceptera det också.

Iofs, Sverige är ju ganksa känt för att vara ett "heavy drinking" land, Svenskar har ju lite svårt att ha måtta på alkoholen om man säger så, det kanske skulle blivit katastrofalt mkt mera olyckor i Sverige, vem vet.
Men om Sverige har nolltolerans på alkohol så borde ni absolut också ha nolltolerans för mobiler också. Det är liksom så konstigt att ni har det som är farligare lagligt och det mindre faligare inte lagligt.

7 cute comments:

Bella said...

Jag förstår hur du tänker, men reagerar på din text.

Jag tror inte alls "vi" sitter och tänker att alla andra är dumma i huvudet, men vi följer inte strömmen bara för att alla andra gör det.

För att gå rakt på sak, ett förbud, en lag, hindrar det verkligen själva olyckan? Nej. Det förhindrar inte folk att köra och smsa. De blir anbart ansvariga i ett ev rättsmål, men skadan är redan skedd.

Att informera, köra kampanjer, att sätta en grund i de unga nya förarna och te.x. ge ut gratis headsets ger en mycket större effekt, är jag övertygad om. Se även till att här är det 18, inte 16. Det är mycket svårare att ta körkortet, hela processen är annorlunda.. Vi är helt annorlunda präglade när det gäller att vara försiktig och göra rätt för sig.

USA har en helt annan kultur, en annan syn. De börjar med att sätta en lag och ser sen resultatet. Det är två olika länder. Sen får man se till varje land hur de agerar och varför.

Såg ett program igår om man ska förbjuda aggressiva hundar eller inte. En politiker där sa just det att ett förbjud är sista åtgärden.

Det kan vara en tidsfråga innan vi också har det. Men sådant sker inte över en natt. Sen undrar jag om sms är det farligaste, eller att prata i telefonen, att hålla en hand upptagen? Med tanke på att växelautomat är dominant här, behövs våra två händer. Hos Er, notera "inte ni", är det dominerande med automat. En hand räcker, vilket ger möjligheten att fylla andra handen med en mobil..

Att ens jämföra med alkohol har jag svårt att göra, där pratar vi om att hela hjärnkapaciteten sänks.

Jag tror ändå du får se ett förbud även här, men ha tålamod :)

Karin said...

tror också att ett förbud kommer snart, eftersom det är så på tapeten nu. Många har ju även headset eller snäckor nu med, som ofta kör bil.
Vet inte hur vanligt det är i sverige med olyckor som är relaterade till sms.Men hemska dödolyckor med alkohol gände ju.

Det där med alkohol, har åtmonstone jag nolltolerans.
Reaktionsförmågan försämras drastiskt. Skulle inte våga åka med en med alkohol i blodet heller.
Men kanske tänker man annorlunda när man bott i ett land där de har på annat sätt.
Men tänk om man körde på ett barn, med alkohol o blodet, eller att man sms;ade, (samma sak för mig)bara för man var sen i reaktionen eller ouppmärksam.
Och bara för det INTE finns ett förbud, (både gällande sms i sverige eller alkohol och köra bil i utlandet), är det sagt att det är rätt för det.
Man kan ju tänka själv och göra sina val, det behöver inte vara en lag, och själva lagen finns eller inte finns, gör det inte mer rätt/fel eller tillåtet/inte tillåtet.

Ljung said...

Oprah håller ju sen en tid tillbaka på med en kampanj att få igenom i alla USA's stater förbud mot att sma när man kör bil. Hon lyckas för fler o fler stater för igenom ett förbud. Jag tyckte det var otroligt duktigt gjort av dig johanna att aldrig hålla på med mobilen medans du körde. Något jag la märke till ganska omgående, eftersom jag vet att den diskussionen är på tapeten nu. Oprah och en studie har kommit fram till att sma är likvärdigt med att ta 4 drinkar och köra bil efteråt.

Jag tycker att det ska vara noll tollerans BÅDE på mobilanvändande OCH alkohol. Jag tycker inte att det är ok att köra bil, även med en drink i kroppen. Man vet inte, utan att själv ha gått igenom en test, HUR ens reaktionsförmåga och omdömesförmåga har påverkats.

Man kan bara tro sig veta....

Åsa said...

Johanna du har verkligen blivit amerikansk. Varför dricka när man ska köra bil. Ett glas kan lätt bli 2. Jag skulle inte vilja ha ditt samvete om något händer när du kör hem efter det glaset.

En "vanlig" person(icke alkholist) är ju rejält berusad vid 0,8 promille.

Jag hoppas att du menar 0,8 promille, 0,8% är lite väl mycket.

För kännedom är 0,2 promille är straffbar gräns i Sverige.

Sen säger jag inte att det är rätt att SMSa och köra bil. Det är jätte farligt.

Bara för att man i Sverige tillåter SMSa och köra bil betyder inte det att USA alkohol tollerans i trafiken är något bra. Vi ska lära av varandra.

Alkohol gör dig till en mycket sämre förare.

Hoppas ditt glas vin smakade gott och att du känner att det är värt det.

kramis från Polis-Wassssa

Karin said...

...för många år sen, när jag var ung och var i England, så vet jag att jag reagerade på att det vid varje sjukhus, fanns en sjukhuspub. Dit gick personalen och drack öl och vin på sina raster..hallå, på sina raster!! Jag reagerade starkt mot det då, för vem fasiken vill bli opererad av en läkare, som sekunderna innan druckit 2 glas vin..hallå liksom!
Tror inte nån vill det!

Botchow said...

Intressant att höra era kommentarer, men sådana här diskussioner kan man bara ha med svenskar :-)
Jag vill inte starta en debatt om alkohol, jag vet att efterstom jag har svenskar som läser min blogg, (den e ju på svenska duuh) och de flesta svenskar har den synen, så är det omöjligt att komma någon vart.
Jag tycker det är ganksa beundransvärt att svenskar följer just denna regel så hårt.
Men det var egetnligen inte den debatten jag ville ta, om alkohol. Debatten jag ville ha var VARFÖR Sverige inte har nolltolerans på mobiler om de har nolltollerans för alkohol, eftersom det nu är bevisat att det är minst lika farligt (om inte farligare) att ha en mobil i handen, som det är att ha 0.8 promille i blodet.

Folk som pratar mobil - smsar mens de kör, kan ju egentligen inte säga något om alkoholen. Total dubbelmoral.
Tror säker många tycker att johanna är oansvarig som kör med en öl i kroppen, men att deras faster Hulda eller bästa kompis Lina kör och pratar i mobil är helt acceptabelt? Det är ju så jäkla vanligt! Tror knappast att om föraren svarar i mobilen när det ringer att folk som är emot det säger, "lägg på luren, annars går jag ur bilen." eller ens nämner att "du vet att det är farligt att köra bil och prata i mobil"

Ni kanske inte skulle prata i mobil själv och köra, men går ni in i en bil med nån som pratar i mobil? Det är samma sak som att sätta sej i en bil med en person som druckit en öl då ju.

Varför detta? Jo, för att folk har vuxit upp med att det är emot lagen att dricka, men inte att det är förbjudet med mobiler.

Jag hade ingen åsikt om detta innan jag flyttade till USA eftersom jag fick mitt körkort presis innan. Så jag vill inte säga att jag blivit amerikaniserad på det sättet, jag har aldrig direkt haft den svenska åsikten :-)

Sen en till grej. 90% av gångerna jag svär åt en bilist i trafiken för att de gjort något farligt. Vad tror ni de har i handen, om inte en jääävla mobil. Typiskt.

Karin said...

...eller varför inte ha nolltolerans på båda, förbud eller inte?! Båda sätter ner reaktionsförmågan iallafall.