Recent Posts

Friday, September 17, 2010

If you think people are most important-vote red.



...If you think money is most important, vote blue

Ja vet ja vet. Alla är trötta på detta eviga tjöt om valet. Själv har jag inte hört så mkt om det mer än mammaas gnäll, eller läst nån artikel på aftonbladet. Så jag är inte trött på det, tvärtom, jag är mer taggad än nånsin. 

Politik har aldrig varit min grej, men nu känns det som det är viktigt. På senare dagar har jag läst mer och mer om USAs politik. Eller, inte just politiken, men alla skumma påtåg som pågår. Det är väl ingen av er läsare som längre tror att det var ett gäng talibaner i en grotta som ligger bakom 9/11 hoppas jag. 

Men det är inte USAs politik jag vill prata om. Den suger som sagt. 
All politik suger. Men Sverige kommer suga lika mkt som USAs. Och ja, det suger. Jag vill inte att Sverige ska bli som USA. Uteliggare, hemlösa. Cancersjuka, Aidssjuka personer som förlorar ALLT de äger och hamnar på gatan för de inte har råd med sjukhus besök och mediciner. 
Det är allt en ond cirkel. Man blir sjuk, förlorar jobbet, får ingen hjälp, förlorar pengar, hamnar på gatan. Hamnar i drogträsket. Prostituerar sej. Sedan är man där. Man kan inte få jobb igen för att man är hemlös eller sjuk. Och man kan inte få tak över huvudet heller.

Jag läste DETTA inlägg från en tjej vars mamma har en svår kronisk sjukdom och är sängliggande. Hon kommer kanske dö snart. Ändå TVINGAS hon ut och jobba i Högerns politik. Skandal. Fruktansvärt. Jag vill gråta när jag läser det. Det där kan vara min mamma!!
Snälla läs hennes inlägg.

Jag ska hålla mej kort, annars kommer ingen orka läsa. Jag vill bara få fram mitt budskap. Rösta rött. 
Tycker man pengar är viktigast- röstar man blått. Tycker man människor är viktigast-röstar man rött.
Girighet, eller omtanke.

Nu bor inte jag i Sverige, men om jag skulle gjort det, eftersom jag inte har några barn, har ett eget företag, och okej ekonomi (förutom att vi nu håller på att svälta efter inköpet av flygbiljetter till sverige) kanske jag skulle fått det liiite bättre om moderaterna fortsätter regera. Kanske lite lättare för mej och mitt företag. Jag vet inte excakt vad som är bättre med moderaterna egentligen, men har hört att egen företagare har det lättare med högern. Men ja vill inte ha det. Inte på bekostnad av andras välfärd!! 

Jag betalar gärna lite mer skatt om jag har råd med det, för att de som inte har det så lätt, är sjuka, ensamstående etc ska få det lite bättre. Men det är sån jag är. Jag tänker på andra. Vad förändras för de som  röstar blått, om vänster blocket vinner? Kanske att de får betala mer skatt?
Vad förlorar de som röstar rött om högern vinner?
Mina vänner, de förlorar mkt. Många kommer bli mer sjuka, deprimerade, förlora sina hem, tvingas ut i jobb.
Klyftan blir bara större och större. Tills ni har ett mini USA, ett land delat i 2. De extremt rika, och de extremt fattiga. 

Det är det väl ingen som vill?



2 cute comments:

Karin said...

visst är det hemskt. Det är inte det enda fallet, det poppar upp fler och fler.
Hellre högre skatt och en fallskärm om det händer något som gör att man behöver samhällets hjälp, än de 1000-1500:- mer i månaden, på skattesänkningen. på de sjukas bekostnad. Redan nu ökar barnfattigdomen drastiskt. Hur ser det ut om 4 år till?!
Kolla bara på Majblommans hemsida.

Ljung said...

Röstar Rött såklart.. och har också skrivit om det på min sida (med din länk medtagen).

Man måste tänka på andra!!!