Recent Posts

Tuesday, May 3, 2011

Skolmaten

När jag gick i skolan var det inne att klaga på skolmaten. 
Jag klagade själv nästa varje dag och tyckte maten var sunkig och äcklig. Ofta hör man att fångar har bättre mat i fängelset än vad barn har i skolan.
Nu när jag "vuxit upp" och har bott härborta så inser jag hur fel man hade. Och hur jäkla bortskämnd man är i Sverige!! 
Kom igen, fisk en gång i veckan, Soppa, grönsaker och nyttigheter. Varm mat. Vegetarisk tillval. HUR kan man klaga?!

Härborta finns det inget som heter Bamba, skolmatsal. Lunch. 
Här packar man sina barns lunchlåda med kall mat på morgonen. Efter att ha jobbat som nanny i många olika familjer kan jag vittna om att det ofta var kall pasta, lite morötter eller gurka, eller en smörgås till lunch.
Den enda gången det bjuds på mat i skolan är en gång i veckan. Då är det antiggen "Pizza day" eller "Hot Dog day"
Nyttigt, eller hur?

SJUKLIGT skulle jag vilja kalla det. Inte fan konstigt att Amerikanska barn lider av fetma i dag. 
Det finns även såklart vending machines där Cola, sprite och annan giftig sörja för barn kan intas. Och såklart chips och M&Ms. 
Nä Svenskar. Sluta klaga och inse att gratis skolmat KAN man inte klaga på.
Svenska barn har det bra, med gratis, bra, fräsha skolor, där lunch ingår.

0 cute comments: