Recent Posts

Sunday, October 17, 2010

Freakin dilemma


Jonas och Carol ska gifta sej i Juni nästa år. Eller, de är redan gifta för visumet. Men själva bröllopet äger rum i Juni nästa år. 
De har givit mej och David en stor ära... Brudtärna och marsalk!! 
Det går inte att förklara min lycka när jag blev tillfrågad. Jag som aldrig varit brudtärna...(eller jo det har jag ju, på Tinas brööllop, kom jag på nu...) Men iallafall, jag blev jätte glad och tänkte inte alls på vad det skulle innebära egentligen. Jag bara tänkte på hur mkt jag älskar bröllop.

Men sen missade jag ett samtal från bruden och när jag lyssnade på meddelandet fick jag en chock. Hon har hittat tärne klänningarna och de kostar $180. HUNDRA ÅTTIO DOLLAR. Som JAG ska betala!!

Så nu sitter jag här och är förvirrad och feg för jag måste ju säga till henne att jag inte kan vara henens brudtärna för en hel del orsaker
1. Jag har inte 180 dollar som kan spenderas på en klänning
2. Min egen bröllopsklänning kostade 45 dollar.
3 Jag känner inte henne såååå bra att jag VILL spendera $180 på en klänning jag kommer använda en gång
4. Vi har varit nere på noll för ett par veckor sen
5. OM jag hade 180 dollar finns det andra saker jag sparar för, t.ex som en ny kamera, och 2 nya objektiv.(Ca 2500 dollar sammanlagt) (Och detta är nödvändingt för min karriär)
6. Jag har försökt spara till en kamera i över 1 år och är fortfarande inte där
7. David har spara till en Cintiq (ritlatta) i 2 år som kostar 2000 dollar och är fortfarande inte där (Också nödvändigt för hans karriär och Elliot)
8. Jag mår dåligt av att spendera en sådan summa på en klänning när jag hellre skulle gett min mamma de pengarna som desperat försöker komma hit.
9. Det är bara totalt emot min etik att inhandla en klänning för så mkt. Jag har aldrig i hela mitt lev spenderat en sådan summa för min egen skull.

Personligen skulle jag aldrig kunna be mina brudtärnor spendera så mkt. Jag skulle frågat dom vad de är bekväma med att spendera för en klänning. Sedan om jag hittat klänningar jag verkligen velat de skulle ha, betalat mellanskillnaden då. 

Jag vet att Jonas har bättre ekonomi än vad vi har. 
Vi lever 2 på en konstnärslön som inte är tillräkligt bra (Det kanske låter som en bra titel och bra jobb men David tjänar inte multum presis) Jonas som engineer tjänar bättre, plus att han har 500 Dollar mindre i hyra än vad vi har. Komihåg att Våran hyra är 1700 Dollar i månaden. 
Jag hörde även han säga till David att han kan leva gott och betala hyra utan att jobba i flera månader. Jo tjena. Själva hade vi vart på gatan efter nån vecka.
Men uppenbarligen tror de att vi har det bra. Fast sanningen är att det varit krisigt...
Så...imorn kommer jag säga till henne..att jag inte kan spendera så mkt och att jag därmed är ute ur brudens gäng. Snyft. Men så är livet som fattig. Bättre att jag är där som gäst och inhandlar en klänning på ROSS dress for less för $14

Vad tycker ni? Är det riktigt att be någon spendera så mkt? Är jag en dålig kompis som backar ur pga av pengar? 

Lavvie // The poor Botcha

4 cute comments:

En mamma mitt i vardagen. said...

Absolut inte!! Jag tycker att det är viktigt att du är ärlig, så samtidigt som du berättar att du inte kan betala så mycket pengar för klänningen så ska du nog berätta att du väldigt gärna skulle vilja vara tärna, så hon verkligen förstår att det är pengar och inte något annat som är fel :) jag tycker det är orimligt att man ber någon betala så mycket pengar, jag resonerade som så att Millan fick ha på sig vad hon ville ha själv, för i våran budget låg inte tärnklänning med, och då kan jag inte påverka vad hon skulle ha på sig, hade jag velat ha på sig nåt speciellt så hade jag fått slanta upp själv =)

Stå på dig GUMS! Love ya!

Bella said...

Du gör helt rätt. Jag är övertygad om att hon kommer tycka du är viktigare än en dyr klänning.

Just nu är hon inne i en planeringsbubbla så du behöver à ner henne på jorden lite ;)

Lycka till!

Ljung said...

Jag tycker det är orimligt att be dig hosta upp så mycket!!
När vi gifte oss, då hade sarah på sig balklänningen från studenten. Den hade bara använts en gång så varför inte!! Den var ju vacker!

Bestämmer bruden vilken klänning du ska ha, så ska brudparet också betala den! DOM kan inte ställa såna krav på er, att betala en så dyr klänning!

Som du skriver, finns så många andra hål att slänga in dom pengarna i, eller hur?

Stå på dig, var ärlig och bestämd men med mjuk jargong. (Kanske ett känsligt ämne för bruden) Börja med att förklara att du har större behov av pengarna till att få över din egna mamma till USA, eller till arbetsverktygen ni behöver, än att behöva lägga ut dom på ett klädesplagg.

Lycka till Johanna, och du... det är inte dumt att vara en gäst heller!!

kram kram
moster

Karin said...

ja, du vet vad jag tycker, vi har ju redan pratat om det.
Ovanstående talare har ju redan sagt det mesta i argument. Tror säkert hon förstår:) men prata med paret nu, så de har chans att ändra/byta/bestämma annat.