Recent Posts

Thursday, October 22, 2009

Att säga eller att inte säga


Känsligt ämne. Men man måste kunna diskutera om det.

Idag på bussen hem ifrån min Photoshop klass (Som förövrigt har sina egna korkade människor) Sitter en kille bakom mej. Han pratar i sin mobil hela bussfärden. Och inte bara pratar, utan detta på ett väldigt högljutt sätt.
Han refererade hela tiden till alla sina kompisar han pratade om, och även den till han pratade med- som "nigga".
Jag tänkte ju då att han måste minsann vara "afro amerikan" själv. Han lät som en sån där stereotyp man ser i filmer. Istallet för att säga "alright" säger man "aaight" "Hella tite" "coo" osv.

När han sedan går av bussen, ser jag till min förvåning att han är av hispanic påbrå. Inte helt mexican, men definitivt en mix.

Man har ju vant sej vid att "Nigger" är ju förbjudet att säga om man är vit. Men att om man är svart är det okej att referera sina kompisar till "nigga". Men nu, en mexican?
När vet man om det är okej att säga så? Måste man ha en svart kompis som "approvar" att man säger så?

Nu kanske jag får en del kommentarer om att jag är rasist eller något. Det fick jag en annan gång i min dåvarande resdagboken. Men det vill jag stressa att jag absolut INTE är.
Jag förstår även att Man inte borde säga "Neger" eller "negress" då detta är väldigt förnedrande för dessa individer som blivit så hemskt behandlade i flera århundraden. Jag tycker det är svårt att vänja sej vid att säga "choklad bollar" till våra dåvarande "negerbollar" eftersom det är det jag var uppfostrad med. Och Jag har aldrig sett "neger" som ett hemskt, elakt eller nedvärderande ord.
"Titta vilken vacker negress" tyckler jag låter fint. Men om dessa individer känner sej nertryckta, så använder ju jag mej inte av detta ord.

För att komma till saken. Tycker jag att det är lite hyckleri att tycka att det är okej att vissa får säga det, eller att de får säga så om sej själva. Det är inte rättvist helt enkelt. Rätt ska vara rätt.

Ja, lite funderingar från dagen bara.

Kissies ::: Botchow

3 cute comments:

Karin said...

håller med dig...när jag säger negerboll, har jag inte en tanke på människor, utan på ett bakverk. Asociationen till människor finns där inte alls.
De kallar sig själva för detta,men andra får inte nämna ordet utan att vara rasist. Nu säger jag ju typ "han var svart" eller afrikan eller nåt annat. Skit samma för mig, finns ingen anledning att säga nåt annat...men det är ändå intressant att de kallar sig själva så...!
pussokram

Ljung said...

Håller fullständigt med dig om precis allt du skrivit!!

För övrigt så måste jag också säga att jag ser ordet negress, som en väldigt vacker ståtlig mörkhyad, eller afrikan. Typ Iman, som är ifrån Nairobi tror jag. Hon är i mina ögon en otroligt vacker negress. Men som sagt, man får inte använda ordet, men tänka det kan jag i alla fall.

En mamma mitt i vardagen. said...

Kommer en till som håller med du ;) kunde vart skrivet av mig :)