Recent Posts

Wednesday, August 22, 2012

Diner chez Le Merrer's

Jag tänkte jag skulle försöka, och jag verkligen betonar FÖRSÖKA, att lägga upp recept/vad jag lagat för middag varje kväll.

Dagens rätt är något jag velat prova länge. Den Filippinska maträtten Chicken Adobo.
En av mina bästa vänner är ju från Filippinerna och jag har goda minnen av hennes fantastiska mat, och för att inte prata om hennes mammas fantastiska mat, och för att inte tala om den fantastiska maten jag avnjöt mina 6 veckor i Filippinerna!
Filippinsk mat över lag är inte "fine cuisine". Förvänta er inget Franskt mästerverk här inte.
Det finns inte många Filippinska restauranger vilket är skumt för Fillipiner är älskar att laga mat och de lagar mat, 24h om dygnet typ. Men jag har kommit till slutsatsen att det är väldigt typisk hemmalagad mat. "Homestyle" cooking. De är inte någon restaurang kultur.

Plus, att tyvärr har jag insett att den Filippinska maten inehåller mycket, tja, skit. Mycket tillsatser och skitämnen som man egenltigen inte borde äta.
För att göra det lättare för dom så har dom oftast färdiga typ "kryddmixer" de tillsätter i såserna, för att t.ex få Adobo smaken, eller Sinigang smaken, eller Pancit smaken.
I dessa kryddmixer bor det farliga ämnet MSG, eller NATRIUMGLUTAMAT som det heter på svenska. En smakförstärkare. Detta har anknytning till Parkingsons och andra hjärnsjukdomar. Jag ska inte gå in för mkt på detta, men jag har därför inte lagat så mycket filippinsk mat utöver Lumpia, Filippinska vårrullar.

Men nu bestämde jag mej för att hitta ett mer naturligt alternativ med naturliga, och helst ekologiska varor. Naturen har massa smaker att erbjuda så det måste ju finnas ett naturligt sätt att får till den typiska adobo såsen!
Detta är vad jag gick efter. Tyvärr orkar jag inte översätta haha. Källa

Chicken Adobo

Ingredients

  • 1/4 cup peanut or canola oil
  • 5 pounds bone-in, skin-on chicken legs and thighs, hacked into approximately 2-inch pieces through the bone by you or your butcher
  • 2 heads garlic, cloves separated but not peeled
  • 1/2 large Spanish onion, peeled and cut into 8 wedges
  • 1/2 cup thinly sliced skin-on ginger
  • 10 black peppercorns
  • 4 fresh bay leaves or 2 dried
  • 1 1/2 cups unseasoned rice vinegar
  • 1/2 cup soy sauce

Instructions

  1. Heat the oil in a large pot that has a lid over high heat until it starts to smoke. Work in batches so you don’t crowd the pot: add half the chicken skin side down to the smoking oil and cook, turning the pieces over occasionally, until golden brown all over, 10 to 15 minutes. Transfer them to a plate and repeat with the second batch of chicken.
  2. Add the garlic, onion, ginger, peppercorns, and bay leaves to the pot. Cook, stirring every now and then, until the onion is translucent, about 10 minutes. Add the chicken, then the vinegar and soy. Raise the heat to bring the liquid to a boil; scrape the pot on the bottom to work up those brown bits.
  3. Cover the pot, lower the heat to maintain a gentle simmer, and cook, stirring occasionally, until the chicken is very tender (it’ll come apart with a spoon) about 45 minutes. Serve over rice.
Preparation time: 20 minute(s)
Cooking time: 45 minute(s)
Number of servings (yield): 4


1 cute comments:

Anonymous said...

Smarrigt!! Jag brukar ju göa kinamat som är as god! puss/mamy