Recent Posts

Wednesday, April 8, 2015

Deklara..zzzz...ion

Igår vart vi hos våran accountant och skatte deklarerade. Ja, vi går till en snubbe som hjälper oss för vi fattar ingenting haha.
Om vi båda hade jobbat hos företag hade det inte vart så svårt, men nu har David massa frilans, och jag har mitt eget företag, så vi har massa grejer att "dra av av" etc. 
David sparar alla kvitton från när han köper böcker och tidningar, även Tv spel. Han drar av det vi betalar för Tv, ström t.om biobiljetter, för det får han sin ideer av. Han drar även av resan till Europa varje år för han målar i Europa och får ideer där, vilket är sant ju!
Jag sparar varenda kvitto jag med, för mej är det mer utrustning, postage etc, detta året drar jag även av Sverige resan pga av bröllopet jag hade där. Så vi summerar bara alla kvitton i kategorier, och sedan ger vi det till honom, som fixar resten. Jag sitter på nålar varje år. 
Andra år har vi lyckats få tillbaka, för mitt företag har inte gjort nån vinst, men detta året har jag lyckats göra vinst (om man nu kan kalla det så för det lilla haha) men det betyder ju att vi måste betala... så det kommer inte vara så skoj denna gången. Definitivt ett stort minus att jobba för sej själv.

Det är så sjukt, så himla mycket skatter man måste betala här. 
Dom säger att San Francisco inte är en bra stad att göra business i, för det är så mkt kostnader. Jag måste betala inkomstskatt, sedan massa avgifter att ha min företagarlicens, sen måste jag skatta på mitt inventory, alltså allt jag äger, kameror, datorer, även props! Så varje år måste jag sitta och räkna ihop allt (på ett ungefär, jag har fan ingen koll på exakta siffran) sedan skickar dom en räkning baserat på hur mycket jag äger i mitt företag. Helt sjukt! Sedan är det även Salestax, moms, tror jag det är i sverige?

Och min "vinst" i år, är like mkt som andra tjänar per månad, så det är ju inte mycket! Om man räknar ut vad jag tjänat på timme med denna vinsten, är det kanske 1 krona haha. Ändå ska man betala...

Missförstå mej inte, jag betalar "gärna" skatt om jag vet att det går till bra saker, som skola, infastruktur och hälsa, men det gör det som ni vet inte här. Min skatt går till krig och vapen, och Isra(hell)

Hur som hellst. 

Innan vi deklarerade satte jag på mina gröna fingrar och planterade blommor, tomatplanta och lite kryddor på taket. Städade även våran lilla "balkong" och gjorde det fint. Torterade en spindel som jag misstänker kan ha vart en svart änka. Jag hällde diskmedel över det och sprutade klorin och andra starka medel. 

Efter deklarationen tog vi en impromptu pizza med Jonas på E Tutto Qua och gav honom Baconet vi köpt från farmen i Söndags. Bacon är lite som vårat internskämt nu. Både David och Jonas frossar i bacon, speciellt Jonas. Han har gått ner skitmycket i vikt nu, och ser jättebra ut! Blivit en Partyboy igen nu när han är singel :)

Idag blir det plugg hela dagen igen...den där jävla franskaläxan som jag alltid skuter upp till sista minuten. 

Au Revoir!


3 cute comments:

Anonymous said...

hahaha...känner igen detta med spindeln..jag gör detsamma..häller en massa skit över den. I England när jag jobbade där sprutade jag min arbetgivares raklödder på den..det satt alltid en i hörnet på taket i toan...grejen var att jag aldrig tog bort den utan lämnade det med raklödder i hörnet på taket..undrar ibland varför de aldrig nämnde något...de måste ju ha sett...och det försvann alltid till nästa gång en ny spindel satt där och jag sprutade mer raklödder på den!..glad för jonas skull...vill fortfarande ha videon där de sjunger för dig...du vet sången från filmen som ni hade på bröllopppet..men får nog drömma om den istället..ha det bra..puss..mamas

Botchow said...

HAHA den historian har jag aldrig hört mamsa hihi. Raklödder!! :)
Nästa brev jag postar ska jag skriva Karin "raklöddret" Claesson muhahah

Får se om jag kan gräva upp videon..

Anonymous said...

Unexpected issues in Bitcoin transaction in Binance
Do you want to erase the unexpected issues occurs in Bitcoin transaction in Binance? Clutch them out of the box solutions and remedies from the tandem of professionals who are always there to help you at every move. Dial Binance support number which is the easiest way to carry your worries to the professionals who are certified and have skill in solving the problems in the least possible time.


More Details:- https://www.cryptophonesupport.com/exchange/binance/