Recent Posts

Friday, March 1, 2013

The Oscars!

Våran årliga taco kväll! Till academy awards!
Jag vet att i Sverige är detta standard och Fredagsmys för många. För mej är det speciellt då det oftast endast äts till Oscarsgalan (Och såklart den sedvanliga spelkvällen som aldrig blir en spelkväll med mina girls i Sverige)
David satt mest och klaga på allt och alla haha. Jag gissade rätt på typ, 90%! Yay me.

Jag är putt över att Argo vann dock. Såååå passande att en film som speglar Iran och Islam överhuvudtaget på ett negativt sätt kommer ut efter USA och Netanyahu (Israels rövhål till president) har pressat och gör allt för att få folk positiva till en framtida invasion.

Lite pö om pö sådär...små incidenter här och där. Jag menar, pratade dom om något annat förra året än Iran och deras potentiella kärnvapen? Pressade och pressade, gjorde folk mer och mer rädda och anti Iran. Hur kontrollerar man folk bäst? Genom rädsla. Fear.

Samtidigt kommer denna filmen ut som "supposedly" ska vara en sann historia. Historia som VI vet, och som vanligt är det vi blir sagda av massmedia väldigt lite sanning i, så jag köper det inte alls. Ja det var en hostage situation, men vad var den sanna anledningen? Gick det till exakt så som massmedia sa att det hände? Det är mycket vi inte vet....
Förresten har han speglat den väldigt mycket, tydligen var det den kanadensiska regeringen som stod för det mesta av det i filmen, men det näms inte alls i filmen. Så ta den med nypa salt om ni ser den!

En bra artikel om detta:
http://www.councilforthenationalinterest.org/news/opinion-a-analysis/item/2456-argo%E2%80%99s-oscar-and-the-failure-of-truth


4 cute comments:

Anonymous said...

Ser gott ut!! Angående Argo så jag jag ju detta till dig innan galan att den skulle vinna./Puss

Anonymous said...

Jag gillar din blogg, men man får ta vad du säger här med en nypa salt. Absolut är den överdriven eftersom det är en film, men att försvara Irans agerande gör ingen som varit/verkligen känner till hur det är i Iran.

Botchow said...

Oj! Inte ofta jag får kommentarer! :-) Glad att du gillar min blogg. Självklart måste jag ge lite svar på tal.

Jag har inte sagt nånstans att jag försvarar Irans agerande, att det är okej att folk gisslan.
Men jag kan se ganska klart hur USA och speciellt Israel gång på gång fösröker dra ner Islam och arabvärlden genom propaganda.

Det är historisk fakta att USA och andra länder "hittar på" händelser för att få appoval att gå in i krig. Har hänt flertal gånger förut. Jag ge exempel om du vill.
De gång på gång gör folk rädda för Iran och mer positiva inställda till krig. Det är det som är deras agenda.
Jag har sagt det förut, Iran har inte startat krig på 200 år. När var USA i krig senast? Var och varannan vecka!! Obama sänder dröner som mördar civila i Pakistan, Yemen och ett par andra länder som ingen vet om, hur många har dom drönerna mördat t.ex förra året? Hör vi om detta i tidningarna och nyheterna? Det är absurt!

Iran är ett fredligt land. De sänder inga trupper eller skickar dröner som mördar andra.
De må ha sina egna interna problem. Men det är deras problem och inte USAs.

Jag säger absolut inte att Iran hade rätt att ta personer gisslan! Men man måste ta filmen med en nypa salt och kolla lite på bakrunden också och inte bara sluka upp allt som nyheterna och film gett oss. Varför gjorde dom det egentligen? Jag har ingen aning. Jag vet ärligt talat inte exakt vad som hände, jag har inte grävt djupare i det!

Vad jag opposerar mot i detta inlägget, är att ytterligare en Hollywood film, som speglar ytterst lite sanning vad som hände, får "ignorant" folk att tro blint på att det var så det hände (Inte alla som ser filmen såklart, men många!) och undermedvetet blir mer rädda för Iran och mer positiva till en framtida invasion av Iran. Dessutom vann den en Oscar så nu kommer ännu mera folk gå och se den.
Kan ingen se vad som verkligen pågår? Det är ju uppenbart? Jag vet hur Amerikank politik fungerar, och jag och min make studerar och lyssnar och ser väldigt många dokumentärer och får information från andra källor runt om i världen som tar reda på fakta själva, bl.a annat nyheteskanaler från andra länder som inte har någon agenda mot Iran och arabvärlden. Det dom säger är helt annorlunda än vad västvärldens media säger.

Jag vet inte om du är från Iran eller om du har varit i Iran, du vet säkerligen mer om hur livet är där isåfall. Men inlägget handlar inte om det iranska livet eller om hur dom har det där.
Jag vill inte uttala mej om det iranska livstandarden eftersom jag inte varit där, och igen, det är det det inlägget handlar om, Men jag kan säga vad jag tror. Jag vet också folk som varit i Iran och det är INTE den bilden som västvärlden gett oss. Kvinnor och barn är presis lika glada och lyckliga som i andra delar av världen. Självklart finns det folk som är olyckliga där också. Folk som inte håller med om Presidenten, kvinnor som drömmer om att få vara en Kim Kardashian istället och kunna visa tuttarna på stranden. Självklart. Olyckligheten finns överallt i världen.
Jag skulle verkligen vilja besöka Iran själv, och se med egna ögon.

Jag säger inte att jag skulle vilkja bo där eller att Iran är perfekt på något sätt. Det är ett religöst styre och väldigt annorlunda kultur än vad vi är vana vid i västvärlden. Men det menas inte att Iranier är onda, galna hustrumisshandlare som bombar sej själva "in the name if allah" som Hollywood får oss att tro. Det är DET jag opposerar mot i inlägget. Inte att de har rätt att ta folk gisslan.

Jag väntar fortfarande på den dagen en film, som speglar arabvärlden på ett gott sätt, ska komma ut...

Botchow said...

Jag vill inte uttala mej om det iranska livstandarden eftersom jag inte varit där, och igen, det är INTE det inlägget handlar om...